Rautjärven miehet talvisodassa

Ensimmäisten Tiistai-illan tarinoiden aiheena oli Rautjärven miehet talvisodassa. Aiheesta kertoi Kari Partanen Kollaa- ja Simo Häyhä museosta. Samalla viritellään yhteyksiä naapuripitäjien museoiden kanssa, matkamittarista kävi ilmi, että sota-aiheeseen keskittyvän rautjärveläisen museon ja Ruokolahden kotiseutumuseon välimatka on 26 kilometriä. Tätä asiakkaat usein kyselevät, kun tutustuvat Simo Häyhän historiaan.

Kun tästä aiheesta syksyllä sovimme Partasen kanssa, emme osanneet kuvitella, miten ajankohtainen asia sota Euroopassa juuri nyt on. Tarinailtaan osallistuneita vallitseva tilanne kosketti. Historia toistaa itseään.

Rautjärven miesten talvisodasta on kirjoitettua tietoa olemassa. Erkki Palolampi kirjoitti kirjan Kollaa kestää jo heti talvisodan päätyttyä. Sotilaspastori Antti Rantamaa kirjoitti myös Kollaan tapahtumista. Viimeisin kirja on Hannu Narsakan kirjoittama Tulimyrsky Kollaalla, tämän kirjan painos on myyt loppuun. Yksittäisten henkilöiden kokemuksia on myös saatu talteen kirjoituskilpailujen tuloksena.

Rautjärvi oli maatalousvaltainen pitäjä, jossa suojeluskuntatoiminta sekä lottatoiminta olivat tärkeässä roolissa. Pitäjässä toimi kaksi suojeluskuntaa, Ilmeellä ja kanta Rautjärvellä. Partasen arvion mukaan noin puolet pitäjän perheistä olivat toiminnassa mukana. Etuna oli se, että miehet tunsivat toisensa ja voivat luottaa toisiinsa taistelujen alettua.

Merkkejä sodasta oli Euroopassa ilmassa syksyllä 1939 ja Suomessakin varauduttiin, mutta ei uskottu sodan käynnistyvän. Toisin kuitenkin kävi, neuvottelut eivät johtaneet toivottuun tulokseen. YH-käsky saavutti Rautjärvenkin miehet 8. päivä lokakuuta. Monet heistä olivat viettämässä vapaa-aikaansa Ilmeen nuorisoseuratalolla. Seuraavana aamuna oli kokoonnuttava valmiina lähtemään sinne jonnekin. Miehet kuljetettiin junalla Huuhanmäen kasarmille Jaakkiman pitäjään. Varustetilanne oli huono, alusvaatteita eikä kenkiä ollut, omilla varusteilla on pärjättävä. Miehet kuljetettiin edelleen junalla Laatokan pohjoispuolelle ensin Roikonkoskelle ja sieltä Suojärvelle Suvilahteen. Edelleen ei uskottu sodan alkavan.

Marraskuun 30 päivä vihollinen aloitti aamulla kello seitsemän huomattavasti odotettua voimakkaammalla toiminnalla. Järkytys oli suuri, ei haluttu uskoa sodan alkaneen. Pakon edessä rivit saatiin nopeasti kasaan ja taistelut käyntiin. Alkuvaiheessa joukot vetäytyivät Kollaajoen tuntumaan. Tästä asemasta taisteltiin loppuun saakka.

Rauhansopimus tehtiin 13.3.1940, ei päivääkään liian aikaisin. Talvisota kesti 105 päivää. Rautjärven miehiä kaatui Kollaalla 98 miestä, muualla kaatuneita oli 16. Suuri joukko miehiä haavoittui.

Viime sotiin liittyvä historia kiinnostaa. Kollaa ja Simo Häyhä museossa Rautjärven Miettilässä uusitaan näyttelyitä, kertoi museovastaava Kari Partanen. Toukokuun 21. päivä museolla on luvassa uutta nähtävää. Museo on avoinna 4.9. saakka klo 10 – 17.