Ruokolahti-talo

Vuokraa Ruokolahti-talo

Voit vuokrata Ruokolahti-taloa  juhliin tai kokouksiin.

Ruokolahti-talossa on tilaa noin 40 hengelle, toimivat keittiötilat ja tarvittava astiasto.

Vuokrauksen hinta

200 € / päivä, sisältäen liinat.

Talon tuvan vuokra kokouksiin 40 €, kokous riihessä 30 €

Tarjoilu

Kokoustarjoilut: Kahvi ja makea kahvileipä 6 € / henkilö
Kahvi ja suolainen kahvileipä 7 € / henkilö

040 841 4483/ Arja

050 090 9094/ Leila
050 491 7957/ Airi

Historiaa

Ruokolahti-talo on Ruokolahti-Seuran omistama perinnetalo, joka on rakennettu 1800-luvun talonpoikaistalon mittojen ja mallin mukaan. Mallina käytetty talo sijaitsi Junnikkalan Rehulassa. Seura oli ostanut sen 1950-luvulla museotaloksi, ja tarkoituksena oli siirtää talo Ruokolahden keskustaajamaan museon takana olevaan notkelmaan.

Huolellisesti valmisteltu siirtosuunnitelma romuttui yllättäen, kun talon seinähirret todettiin sen purkamisen yhteydessä niin lahoiksi, ettei niistä olisi ollut järkevä lähteä taloa uudelleen pystyttämään.

Seura jatkoi kuitenkin hanketta rakentamalla uuden talon vanhan mallin mukaan. Hankkeeseen saatiin mukaan niin kunta kuin monet järjestötkin ja yksityiset henkilöt tukivat talon rakentamista lahjoituksin sekä tukkitalkoiden muodossa. Talo valmistui kesällä 1980.

Ruokolahti-talo sijaitsee ulkomuseoalueen keskellä kirkonmäen reunalla. Talon pihapiiriin on siirretty aittarivi, savusauna, riihi ja muita ulkorakennuksia. Kesäisin Ruokolahti-talo on avoinna yleisölle, ja se on tullut suosituksi myös erilaisten juhlien, kokousten ja näyttelyiden pitopaikkana.

Talon pihapiirissä sijaitsee myös tämä vartiokoppi,
joka on tiettävästi Ruokolahden vanhin rakennus.

Ruokolahti-kahvila

Ruokolahti-kahvila avoinna ti-su klo 11-17, suljettu yksityistilaisuuksien aikana, osoite Kappelitie 2, 56100 Ruokolahti.

Valokuvia Ruokolahti-talosta