Eino Pätilä – kotiseutumies ja taitelija

Eino Pätilä syntyi Rasilassa ruokolahtelaiseen kauppiasperheeseen vuonna 1908. Hän kävi yhteiskoulun Imatralla ja kauppakoulun Viipurissa.  Opintojensa jälkeen Pätilä hoiti isänsä perustamaa kauppaliikettä Rasilassa. Vuonna 1940 hän antautui kotitilansa hoitoon ja keskittyi samalla kulttuuriharrastuksiin. Eino Pätilä oli taiteen ystävä ja Ruokolahti-aatteen tukija. Hän oli aloitteentekijä Ruokolahti-Seuran perustamisessa vuonna 1947. Pätilä toimi sen puheenjohtajana kaksikymmentä vuotta. Taiteen alalla hän oli itseoppinut taidemaalari, jonka tavoitteena oli kehittyä jatkuvasti. Hän maalasi luontaisella vaistollaan aluksi herkkiä akvarelleja, myöhemmin öljyvärimaalauksia. Myös piirustus viehätti taitelijaa. Eino Pätilä kuului Suomen Kuvataidejärjestöjen hallitukseen ja oli myös Imatran taideyhdistyksen perustajajäsen.

Kuva: Eino Pätilä kantoi huolta kotiseutunsa historian tallentamisesta. Manttaalikunnan omistuksessa ollut viljamakasiini saatiin kotiseutuyhdistyksen museoksi. Taiteen tekeminen oli Pätilän toinen sydämen asia. Kuva Cecilia Gadd-Kolhisen albumista.

Ruokolahti-Seura haluaa kunnioittaa perustajajäsenensä elämäntyötä ja kokoaa Eino Pätilän töistä näyttelyn Ruokolahden kotiseutumuseoon. Näyttely avataan tiistaina 14.7. ja se on avoinna museon aukioloaikoina muina viikonpäivinä paitsi maanantaisin kello 11–17. Näyttely on avoinna 30. päivä elokuuta saakka. AR